România 2005 Apuseni

Pădurea Craiului

termín:        21. – 30.října 2005

účastníci:      Lukáš Němeček (1-05), Michal Kolčava (1-05)

doprava:      vlak + stop + bus

kurz měny:      21.10.2005: 1 Kč = 1219 lei

náklady:      doprava na jednu osobu:

vlak Praha – Břeclav – Praha (s použitím kilometrické banky) 410 Kč

vlak Břeclav – Bratislava – Břeclav 220 Kč

vlak Bratislava – Biharkeresztes – Bratislava (s využitím tamní smlouvy mezi Slov. a Maďarskem) 1005 Kč

stop Borş – Oradea gară 123 Kč

bus Oradea – Hidişelu de Jos 21 Kč

bus Hidişelu de Sus – Beiuş 49 Kč

vlak Peştera – Oradea – Episcopia Bihor 28 Kč

∑ 1856 Kč

jídlo od nás cca 500 Kč + cca 300-550 Kč za útraty v Rumunsku

počasí:        první 2 dny deštík v noci, pak slunečno a v noci stále více mrazivo

PÁTEK – VINERI  21.10.2005  (odjezd)

Odjezd ve 23:23 rychlíkem Pannonia z Prahy hl.n.

SOBOTA – SÂMBĂTĂ  22.10.2005  (Budapešť)

Rychlík valí přes Havlíčkův Brod; ve stanici Bratislava hl.st. vlak stojí 18 minut a Luki odbíhá koupit lístky na další cestu do Maďarska. Pannonia pokračuje přes Rajku do Budapeště Keleti, kde ji opouštíme. Je 8:18. Míříme busem 67-V a pak tramvají 3 do čtvrti Zugló do mapkupectví, kde se prodávají mapy rumunských hor od nakladatelství Dimap (Szugló utca 83-85). Jsou však stejně drahé jako u nás. Jedeme zpět tramvají 3 na konečnou Mexikói út a pak pěšky přes starý zábavní park k nádraží kolem hradu Vajdahunyad (z r.1896; kopie hradu Hunyadi, který stojí mezi fabrikami v rumunské Hunedoaře) a termálního jezera (teplota vody 27°C), kupujeme langoše a pak.... ; čas odjezdu vlaku (11:05) se nachýlil a my bloudíme. Jsme na železniční trati opět u Mexikói út (utca = ulice; út = třída); tak rychle do starého metra (M1) a jízda malými vagóny do stanice Oktogon; pak tramvají 6 k nádraží Nyugati, vlak stíháme.

Jedeme rychlíkem Amicus směr Nyíregyháza, ale přestupujeme dříve ve stanici Püspökladány do motoráku, jenž nás s poruchami veze na konečnou Biharkeresztes. Po svých přecházíme hranici na přechodu Borş. Po výměně peněz chytáme stop, ale pán je vydřiduch a cesta na nádraží v Oradee stojí 300tis. lei. Další vlak nám dnes již nepojede a tak se tramvají a pěšky přemísťujeme na autogaru Velenţa. Po čaji a slovech místních (že bus pojede až ráno) kupodivu přijíždí bus jedoucí alespoň potřebným směrem. Je tma a my vystupujeme v Hidişelu de Jos, lehce mží. Do cíle jsme dnes nedojeli a tak na návrší pod stanem přespáváme.

NEDĚLE – DUMINICĂ  23.10.2005  (Roşia a Cheile Cuţilor)

Jdeme do Hidişelu de Sus na autobus; v obchodě nám radí, kdy bus pojede a kde zastaví. Přijíždí o půl hodiny později, ale přijíždí. V městečku Beiuş vystupujeme a za hřbitovem stopujeme. Přes chabý provoz máme větší štěstí než v Borşi. Řidič za jízdu nic nechce a v obci Remetea se navíc stavujeme v krčmě na pivu. Jsme seznámeni s místními; k diskuzi pomáhá slovník-dicţionar. Ještě kousek jízdy Remeteou a na rozcestí k Meziadu vystupujeme. Stopujeme dále a v Josani nás bere rybář jedoucí na ryby k mlýnu pod vsí Roşia (pod soutokem V.Roşie a V.Lazurilor). Zde jsme seznámeni s mlynářem a po vyslechnutí principu mletí obilí odcházíme po svých.

Roşia (svačina na návsi a opravovaný kostel) – Poniţa (osada v bočním údolí) – soutěska Cheile Cuţilor, kalné vyvěračky, ponory, svislé stěny, travnaté dno; nacházíme několik jeskyní: - č.3703/Z vlevo typ „křtinský kostelík“, č.3703/5 vpravo chodba s propastí na erozní bázi (možná Peştera Care Cântă – Zpívající j.), č.3703/12 vlevo krátká, č.3703/6 vlevo, krápníková s fosilními meandry jdoucími na propast kamsi pod erozní bázi soutěsky – pěkná, možná je to Peştera Vacii (Kravská j.).

Vystupujeme na planinu v masivu Dl.Pleşa, kde nad cestou u kukuřičného políčka bivakujeme. Západ slunce, bekot, bučení, štěkot, cinkot, mekot, halas až zpěv z okolí. V noci přichází déšť a tak narychlo stavíme stan.

PONDĚLÍ – LUNI  24.10.2005  (Ţarina a Cheile Albioarei)

Ráno přichází děda jemuž louka možná patří, diví se proč tady jsme. Pak odcházíme (ve 12 hodin), je mlžno a vlhko. Jdeme kolem cípu osady Poniţa a pak dolů kolem dvou štol na bauxit s kolejemi a výklopníky (štoly nezkoumáme). Kolem mlýna přicházíme do obce Ţarina (bar, pivo, konverzace). Po pokusu získání karbidek vstupujeme do nám známé soutěsky Cheile Albioarei (nový kříž v ústí, focení mloka, jídlo u vyvěračky, bauxitové štoly vyrabovány) – první 2 štoly od shora jsou dokonce zabetonovány – velký ponor – Terasa Albioara Mare (pivo ve zrekonstruovaném stánku) – údolí Sohodol (cestou malé poiany) – ponor Peştera Sohodol – rozcestí silnic (foto, zapadlo slunce) – Groapa Poienii Mari (krasové louky s novostavbou velké dlouhé budovy) – pramen s napajedlem pod Dl.Monii (skoro za tmy nabíráme vodu) – strání vzhůru a kolem kaliště – krasová pláň s kapradinami při Dl.Sălcetul. V noci se sráží velké množství rosy a tak je ráno, co sušit.

ÚTERÝ – MARŢI  25.10.2005  (Damiş a Faţa Arsă)

Po sušících pokusech jdeme na obhlídku níže ležící ponorové soustavy Ponorul Runcşor (několik ponorových větví; zahlceno blátem), navštěvujeme také jeskyni Întorsurii č.3704/15 (výzdoba a dvě plazivá pokračování) – Ţigănişte (opět na „silnici“, vzhůru kolem krámku) – kilometrovníky odsýpaj - Poiana Damiş – Peşteruţa (svačina nad slepým údolíčkem) – Toaia (focení stěny slepého údolí s pěkným ponorem a zarostlým dvouramenným krasovým jezerem, spíš mokřinou) – po prasečí cestě – Damiş (kostelík, hledáme krámek) – svahem vzhůru (zastavuje traktor se lžící, v níž poté odjíždíme vzhůru až za kótu Măgura Dosului – po hřebeni přes kopce a nádherné poiany zbarvené podzimem – Ciungii Scoci – Dl.Rujeţului (obydlená poiana a údolí s pramenem hodně hluboko) – Faţa Arsă (Spálená stěna; přespáváme kousek pod kótou; je hodně větrno a tak spacáky konečně prosychají).

Autentické poznámky: .....rozloučení s traktoristou, foto, holý hřbet, výhled, les, kopec dolů, opět traktorista-dřevorubec, lesem vzhůru, hezká poiana foto, spojená poiana s hrncem, , přes kopeček dolů na poianu s usedlostí a napojení na II.hřbet, traverz kolem stružky, vzhůru na poianu, návštěva opuštěné salaše, dolů do lesa do rokle, voda není, nahoru lesem k závrtu, lesní hřeben s hřiby kováři, tečování velké poiany s domky, Luki jde pro vodu, večerní výstup na Spálenou Tvář, vrcholové skalisko, rudé červánky, hledání, oheň, větrno....

STŘEDA – MIERCURI  26.10.2005  (Ponoară)

Po snídani pokus o hledání propasti Avenul din Faţa Arsă – sestup – lom s dobývkou – po staré „silnici“ – údolí Valea Daica (pstruží líheň, velký vývěr, ponorová jeskyně, jeskyně průchodná č.3720/31 – nejprve ji procházíme a pak s batohy okolo, dále opět průchodná jeskyně č.3720/130 nebo 30? (jednička byla nejasná), ta však má obě ústí ve stěně nikoliv na údolnici) – pramen v boční rokli – poiana s krávami, šťavnatkami, ocúny a hořci - kopec s el.vedením – hora Dl.Frântura Boţii s vysílači mob.sítě – poiana s pramenem a chatrčemi – pod kótou Dl.Boţii – traverz s napajedly - ovčí ohrada se psem a bačou – kóta Faţa Movilelor; kopec se stožáry el.vedení) – výhledy – Ponoară (roztroušené chalupy s kostelíkem, křížem a hospodou; pivo, karbidková konverzace) – novou dřevařskou cestou končící ve srázech údolí Boiului – po proudu potoka, cestou hluboká skalní tůň - Cascada Boiului (na vodopádech jsme až za šera, takže zítra znova; návrat proti proudu) – boční pramen a poiana nad ním, to je dnešní nocležiště, pudink a štěkající pes.

ČTVRTEK – JOI  27.10.2005  (Bratca – Secătura - Groşi)

Ocúnové ráno – vracíme se ke kaskádám Boiului, fotíme, oblézáme – dále po proudu kolem pramene – vyhlídka nad Lorău nad řekou Crişul Repede – svačina nad Bratkou – Bratca (podél řeky a pak serpentinami opět na planiny) - Bratca-Secătura (získání 2 karbidek za 300tis. a 100tis. lei, nejsou nejnovější) – Bălnaca-Groşi (průzkum hald 3 dolů v údolí před osadou, štoly zavaleny; pak v osadě návštěva opuštěného betonového komplexu, důl-lanovka-rozvodna; komunikace s občany s nepochopením; nález torza karbidky na plotě) – poiana se slepým údolíčkem – slepé údolí Ponoraş (přespáváme před torzem salaše asi půl km od jeskyně Ponoraş).

PÁTEK – VINERI  28.10.2005  (Zece Hotare)

Mrazivá noc s Měsícem a Marsem, oranžový východ – vodka, 2 čaje - závrty s roštím – salaš a pak svahem v lese dolů k prameni – soutok V.Firii a V.Copăcioasa (hnědozlaté bučiny, zelené jedliny, klády u cesty, studené slunce) – vzhůru proti proudu V.Copăcioasa – osada Cărmăzan – hřiště na planině – sedlo Prislop (zde jsme kdysi spali) – po hlavní cestě, je slunečno a mrazivý vítr – povrchový lom na bauxit - kolem Chicera Buglei – Ciungi (ponorové území s malým dolem na bauxit) – Zece Hotare-Mărceşti (chleba, sušenky a pivo v krámku) – na hlavní „silnici“ – Tomnatic (přes rozcestí s kras.jezerem, kolem zaplanované  šachty) – osada Gugu – Coasta Cailor (Koňský svah) – pramen ve slepém údolí V.Peştireului – bivak v březovo-osikovém hájku na hřebeni od Dl.Crucii (Křížového vrchu).

SOBOTA – SÂMBĂTĂ  29.10.2005  (Crişul Repede)

Coasta Cailor – Gugu – Tomnatic, východ - bloudění v terénu – Dl.Chicerii (Kyčera) – osada Pojorâta (dále po červeném trojúhelníku) – Dl.Popii (výhledy) – Ponorul Sfăraş (pramen a propadání) - táhlé louky – bukové lesy a roklí dolů – po červeném kolečku na vyhlídku nad řekou Crişul Repede a pak zpět traverzem – vyhlídka na skalním žebru - Peştera Dervenţului III (velký dóm, pak vzestupná chodba štěpící se v menší chodby vhodné pro návštěvu v overalu) Peştera Dervenţului II a I (menší jeskyně) - Peştera Caprei (také malá) – průchodná skála – po stezce nad řekou - rozbitá tur.chata - jeskyně Vadu Crişului (poslední prohlídka nám již utekla; diskuze s babkou prodávající keramiku) – vodopád Vadu Crişului (focení přes řeku) - vlaková zastávka Peştera v kaňonu řeky, jediná doprava sem, je po železnici.

Přijíždíme do Oradey, je po setmění. Před nádražím v krámku nakupujeme jídlo na cestu a ve zchátralé nádražní hale kupujeme čaj a hamburger. Pokračujeme vlakem jednu stanici do Episcopia Bihor a pak už pěšky 8 km přes Borş a tři policejní kontroly na celnici.

Došli jsme na nádraží Biharkeresztes (ověřujeme spoje získané z internetu); posunujeme čas o 2 hodiny (změna času z letního na zimní a přechod mezi časovými pásmy) a na hřišti prožíváme nejmrazivější noc našeho výletu.

NEDĚLE – DUMINICĂ  30.10.2005  (návrat)

Nad ránem jsme opět na nádraží a nedočkavě vyhlížíme rychlík Corona od Oradey, ještě rozsáhlá kontrola vlaku celníky a my můžem dovnitř. Vlak přijíždí do Budapešti na nádraží Nyugati. Jdeme se podívat do Báthoryho ulice do nakladatelství Dimapu, ale v Budapešti je více ulic tohoto jména a ta u Parlamentu na břehu Dunaje to zrovna není. Pak přecházíme uličkami asi 3 km na nádraží Keleti. Rychlík EC Hungaria v 10:10 stíháme akorát. Jedeme přes Štúrovo a Havl.Brod; v Praze Holešovicích jsme v 17:20.

sepsal Mayk

přílohy:

viděné rostliny: kapradiny kyvor a sleziník, prvosenka bezlodyžná, ocún jesenní (nebo karpatský?), hořeček brvitý,

viděné houby: květnatec Archerův, různé šťavnatky, hřib kovář, šiškovec černý, šupinovka zlatozávojná

použité vlaky:

Pannonia: Praha hl.n. (23:23) - Kolín - Kutná Hora hl.n. - Havlíčkův Brod - Žďár n.Sázavou – Tišnov - Brno hl.n. – Břeclav – Kúty - Bratislava hl.st. – Bratislava Petržalka – Rajka – Mosonmagyaróvár – Győr – Budapest Kelenföld – Budapest Keleti (8:18)

Amicus: Budapest Nyugati (11:05) – Budapest Zugló – Kőbánya Kispest – Cegléd – Szolnok – Törökszentmiklós – Kisújszállás – Karcag – Püspökladány (13:16)

os.: Püspökladány (13:40) – Báránd – Sáp – Berettyóújfalu – Mezőpeterd – Biharkeresztes (14:27)

os.: Peştera hc (17:12) – Vadu Crişului hc – Vadu Crişului – Butani Hm – Aleşd hc – Aleşd – Ţeţchea hc – Telechiu Hm – Tileagd – Săbolciu hc – Săcădat Hm – Oşorhei – Oradea Est hc. – Oradea Est – Oradea (18:51)

os.: Oradea (19:58) – Episcopia Bihor (20:06)

Corona: Biharkeresztes (4:40) – Mezőpeterd – Berettyóújfalu – Sáp – Báránd – Püspökladány – Karcag – Kisújszállás – Fegyvernek Örményes – Törökszentmiklós – Szajol – Szolnok – Abony – Cegléd - Kőbánya Kispest - Budapest Zugló - Budapest Nyugati (8:21)

Hungaria: Budapest Keleti (10:10) – Štúrovo – Nové Zámky – Bratislava hl.st. – Kúty - Břeclav – Brno hl.n. – Žďár nad Sázavou – Havlíčkův Brod – Kutná Hora hl.n. – Kolín – Praha Holešovice (17:20)